Ml 1, 3 - Tyle co: "nie wybrałem", "odrzuciłem". Por. Rz 9,12n.
Ml 1, 5 - Prorok przepowiada Edomitom zagładę; jest to kara za udział w zniszczeniu Jerozolimy w r. 587/6 (por. Ez rozdz. 35 [->Ez 35,1]; Ez rozdz. 36 [->Ez 36,1]; Ez rozdz. 45 [->Ez 45,1]; Ps 137[136],7). Nabatejczycy zdobyli stolicę Edomu, Petrę w r. 312.
Ml 1, 7 - Popr. wg LXX; hebr.: "skaziliśmy Cię".
Ml 1, 8 - Jerozolima miała namiestników w okresie perskim (od r. 536 do 331); por. Ne 5,14.18; Ag 1,1.14.
Ml 1, 11
- "Narodami" - tj. ludami pogańskimi; "ofiara czysta" - jest to
zapowiedź wolnej od wszelkiej skazy przyszłej ofiary czasów mesjańskich,
Eucharystii.
Ml 1, 12 - Tzn. imię Pańskie.
Ml 2, 3 - Popr. wg LXX. Koniec zdania zapewne jest glosą różnie popr.
Ml 2, 7 - Do obowiązków kapłanów należało pouczanie ludu o Prawie i wykonywanie sądownictwa (Kpł 10,10n; Jr 2,8; Ez 7,26).
Ml 2, 11 - Prawo Mojżesza zakazywało Izraelitom zawierania małżeństw z pogańskimi mieszkańcami Palestyny (Wj 34,16; Pwt 7,1nn); Malachiasz rozszerza ten zakaz na wszystkich pogan, podobnie jak później Ezdrasz i Nehemiasz (Ezd 9,1nn; Ne 13,27).
Ml 2, 14 - Wg Pwt 24,1 rozwód był możliwy, ale musiała zachodzić poważna przyczyna (wina) ze strony żony.
Ml 2, 15
- Pierwsza część wiersza skażona. Wyraz "jeden" oznacza zapewne
Abrahama, który nie oddalił swej niepłodnej (wówczas) żony Sary, a przez
to dał rodakom przykład wierności małżeńskiej.
Ml 2, 16
- Ta część wiersza niepewna. Sens przypuszczalny: tuszowanie
przestępstwa pozorami legalności. Inni popr. i tłum.: "Jak szatą
okrywają się gwałtem".
Ml 3, 1 - Wg Mt 11,10 oraz Łk 7,27 "aniołem" (wysłannikiem) jest św. Jan Chrzciciel; "Anioł Przymierza" - jest to Mesjasz, przychodzący na sąd Boży (por. Iz 4,4; Ez 34,20; Am 5,18).
Ml 3, 2 - Tłum. przybliżone: mowa o środku oczyszczającym (por. Jr 2,22).
Ml 3, 6 - Inni tłum.: "nie przestajecie" (domyślnie: zmieniać się błądzić lub oszukiwać).
Ml 3, 16 - "Tak" - popr. wg LXX - odpowiedź bogobojnych. "Księga Wspomnień" to symbol pamięci Bożej.
Ml 3, 19 - "Nadchodzący dzień" - dzień sądu. Por. Mt 3,10nn.
Ml 3, 20
- "Słońce sprawiedliwości" - liturgia określa tak Chrystusa Pana;
"skrzydła" promienie - symbol opieki Bożej nad światem (por. Iz 9,1; Am 5,18).
Ml 3, 23
- Jest to symboliczne imię dane przyszłemu prekursorowi Mesjasza, św.
Janowi Chrzcicielowi, który miał przyjść "w duchu i mocy Eliaszowej" (Łk 1,17).